Ptejte se Aleš Pařez

Fanzone » Ptejte se <span class='white'>Aleš Pařez</span>Letní přestávka se každý rok nese ve znamení nabírání kondice a není tedy příhodnější období, kdy byste mohli vyzpovídat kondičního trenéra Bílých Tygrů Liberec Aleše Pařeze. Nyní máte možnost. Pokládejte mu své dotazy až do poloviny července a následně vám na ně přineseme odpovědi.

Zobrazuji odpovědi 1 - 10 z 14 odpovědí v této kategorii celkem.

Václav Jína (jinavaclav@jpv.cz - Liberec) 14.7.2016, 21:26
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat na aplikaci strečinku u hokejistů. Jestli doporučujete strečink ihned po tréninku na ledě, nebo kolikrát denně ? Co by jste doporučil mladým hráčům , žákům , kteří po tréninku na ledě, se osprchují a jdou do školy, kde několik hodin sedí a krásně se zkracují. Děkuju.

Odpověď:
To je hrozně kontroverzní téma. Tělo celkově není stavěné na to, aby sedělo. Nejde jen o sportovce, všichni, kdo sedí, se zkracují. V první řadě musí mít tělo v sobě dost vody, aby se protáhlo při strečinku. Pokud budeme mít hráče, který je dehydrovaný, pije třeba hodně kafe nebo alkoholu, můžeme dělat strečink třikrát denně a svaly se nebudou natahovat. Nejprve se tedy musíme podívat, zda hráč pije vodu. Některé výzkumy ukazují, že strečink po tréninku nemá žádný výsledek, jiné zase ukazují opak.

Nejvíc jsem ale sám na sobě začal zjišťovat, že tělo regeneruje hlavně v noci. Když udělám statický strečink večer před spánkem, tělo regeneruje v natažené pozici a výsledek je ráno lepší, než kdybychom ho neudělali. Hráčům jsem tedy začal radit strečink před tím, než si jdou lehnout. Bude to mít podle mě větší efekt, než když ho uděláte hned po tréninku. Ale každé tělo je jiné a je potřeba si vyzkoušet různé varianty, pak vidíte, jestli to má smysl. Jakmile však budete dehydrovaní, bude to úplně jedno.
Tomáš (lukest12@gmail.com - Praha) 14.7.2016, 17:04
Dobrý den, říkáte že pro hokej je potřeba hlavně dynamika a na tom také stavíte trénink. Zajimalo by mě proto jaký je v kostce váš pohled na kondiční stránku fotbali a v čem by byl princip vaší práce jiný u fotbalového týmu? Děkuji a přeji do budoucna zahraniční angažmá, zasloužíte si to

Odpověď:
Pár fotbalistů za mnou bylo toto léto. Myslím si, že je jejich příprava velmi pozadu. Když se podíváte na útočníka ve fotbale a v jakém energetickém systému se pohybuje, uvidíte, že 80 % útočníka je výbušná rychlost a explozivní zrychlení. Jen dvacet procent je střední vytrvalost. Jen minimální čas běží pomalu, ale dlouho. Útočník na hřišti hlavně chodí a nárazově sprintuje. Američané začali aplikovat to, že mají jiný plán pro útočníky, záložníky a třeba brankáře. Právě gólmani mají vše zaměřené na výbušnost, prakticky bez vytrvalosti. Když brankář naběhá deset kilometrů za trénink, je to podle mě kontraproduktivní.

Nevím, jak přesně vypadá příprava fotbalistů, mají vlastně dvě období přípravy a odlišný režim. Určitě bych to rozdělil podle postu, protože činnost záložníka je odlišná od obránce. Pokud bych na to tedy měl dostatek prostředků, určitě bych se snažil mít různého kondičního trenéra na různé posty. Každý by si vzal jednu skupinu a dělal to jinak. Vše se dodnes hrozně zaměřuje na vytrvalost, přitom když se podíváte na rozhodující gól finále mistrovství Evropy, šlo o výbušnost hráče, který se utrhne, vypálí a rozhodne zápas. Jde o okamžité zrychlení. Tomu by se tedy příprava měla podřídit.
Mirek 30.6.2016, 09:48
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na hráče mimo tým Liberce, kteří se připravují individuálně pod Vašim vedením.

Děkuji za odpověď.

Odpověď:
Začal bych asi hlavně našimi hráči. Martin Ševc se se mnou připravuje už několik let. Má doma dobré zázemí, kde může dělat potřebné cviky. Každý hráč dostane videoprogram, kde má jasně popsané, jak má cvičit, počet opakování, pauzy a vše okolo. Martin je hráč, který už má zkušenosti a dokáže se tedy sám důkladně připravit. Jsou kluci jako Michal Birner, kteří se připravují dlouhodobě sami. Mohu jim poradit detaily, co a jak, ale jeho základ je víceméně daný a on si vybere, co se mu k tomu hodí. Nedávám mu dohromady celou přípravu. Většina hráčů, kterým se věnuji, jsou přes léto tady v Liberci. Pár hráčů ze Slovenska chtělo poradit, jak doplnit jejich přípravu, ale netrénují se mnou celou přípravu.
Honza (johnykotas@gmail.com - Liberec) 27.6.2016, 16:00
Ahoj Aleši,

1. Mohl bys prosím jmenovat trenéra/více trenérů mimo Paula Cheka, od kterého sis nejvíce vzal ať už osobně nebo skrze jeho knihu, článek atd?

2. Někde jsem četl, že nejsi úplně zastáncem některých testů z NHL Combine. Co konkrétně se ti nezdá na wingate testu (mimo to, že je prováděn na kole)?

3. Používáš pro diagnostiku pohybových schopností hráčů převážně terénní motorické testy/svou vlastní baterii testů nebo využíváš i laboratorního testování?

Díky a přeji mnoho úspěchů i v následující sezóně.

Odpověď:
1) Čtu nějaké věci od Charlese Poliquina, který trénuje s olympijskými sportovci. Dál je v Anglii pár učitelů, kteří dělají různé kurzy a jsou třeba zaměřeni na jiné sporty. Osobně jsem pracoval také s Edem Kubachkou, který dřív trénoval mě a já se od něj učil ne co se týče literatury, ale spíše okoukáváním. Právě on mě do toho dostal, poradil mi, jaké kurzy si udělat, a ty mě pak přivedly k Paulu Chekovi, který je hodně vysoko co se týče přípravy a rehabilitace.

2) Testy se většinou dělají tak, aby byly dobře měřitelné. Tedy například bench press nebo shyby. Je na nich jasně vidět, jestli se hráč přitáhne nebo kolik procent své váhy zvedne, a dá se to lehce měřit. Wingate je zase test na kole, kde se šlape maximálně po určitý počet sekund. Akorát že se u toho sedí. Neříkám, že jsme nikdy nedělali sprinty na kole, ale nemyslím si, že by to byl test výkonu na ledě. Hokejista, který umí šlapat rovně a má v tom velkou sílu, nemusí být schopen měnit směr nebo rychle zabrzdit či vystartovat do rotace. To s tím nemá nic společného. Fyzicky uvidíme, že má silné kvadricepsy a že mu srdce funguje, ale neukáže vám to, zda dokáže někoho objet jeden na jednoho.

3) Osobně laboratorní testy nedělám. Dal jsem dohromady pět šest testů, které jsou podle mě přenosné na hokej. Prokonzultoval jsem je s Edem Kubachkou, který se tomu věnuje už dlouho a dříve trénoval spoustu hráčů v NHL. Jsou to jasné logické věci, které můžete aplikovat s minimálním časovým a finančním nákladem. Ukáží vám, zda má hráč sílu, zda je rychlý nebo zda dokáže výbušně doskočit a podobně. Nemyslím si, že je potřeba milion korun na to, aby se udělal dobrý test. Pokud hráč dobře zvládne test, který jsme dali dohromady, pak bude ve fyzické připravenosti vynikat. Nedáváme tam vytrvalost, protože si nemyslím, že by dobrý hokejista musel být dobrý vytrvalec.
Jiří Kašpar (caspic71@gmail.com - Praha) 27.6.2016, 12:15
Zdravím Aleši, od loňského roku sleduji, jak jste nastavil přípravu v Liberci a velmi mě potěšilo, že se konečně někdo rozhodl změnit, to nekonečné jezdění na kolech. Neplánujete semináře pro veřejnost? Ať se vám stále daří.

Odpověď:
Pár seminářů už jsem dělal. Bylo to pro různé skupiny, kde byli zastoupeni hlavně trenéři. Ale pokud by o to byl zájem, nebyl by to problém. Rád si o těchto věcech povídám, rád řeknu svůj názor a vidím, že je spousta lidí, kteří jsou otevřeni novým věcem.

Je samozřejmě také celá řada takových, kteří kritizují celý můj systém. Vím, že nemohu uspokojit každého, ale je to určitá cesta. Člověk podle mě musí mít svou vlastní cestu, jinak by skákal jen na cesty někoho jiného, různě přeskakoval a tak nějak bloudil. Já vidím, že tato cesta funguje, myslím si, že je dobrá, a stojím si za ní. Ale neříkám, že je to nejlepší cesta na světě. Každý si musí najít tu svou, doložit ji určitým výzkumem a výsledky a potom to dává hlavu a patu. Nemohu se ráno vzbudit a myslet si, že budou všichni dělat vše jako já.
Markéta (matulisek.kili@seznam.cz - Frýdlant) 26.6.2016, 19:11
Dobrý den, nejprve bych Vám chtěla poděkovat za vaši úžasnou práci, kterou jste odvedl v minulé sezóně. Chci Vám navrhnout zda byste kluky nechtěl přihlásit na závod Dračích lodí. Je to velká práce na ruce, hlavně jde o to spolupracovat a odreagovat se. Děkuji a přeji mnoho úspěchů v dalších sezónách :)

Odpověď:
To už je bohužel v tuto chvíli trochu za námi. Myslím si, že by to jinak bylo zajímavé. Teď to už není příliš reálné, protože jsme v plném proudu, ale pokud by to byla aktivita přes víkend během června, tak bychom něco mohli dát dohromady. Sice to není příliš hokejové, ale jako týmová akce by to mohlo být zajímavé. Jde sice trochu o jednostrannou aktivitu, ale to hokej svým způsobem také a mohlo by se to nějak vykompenzovat na druhou stranu.
Tomáš (tomas3997@email.cz - Humpolec) 26.6.2016, 17:11
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli aplikujete vaše metody taky u florbalu, nebo zda-li by to bylo možné děkuji

Odpověď:
Myslím si, že je florbal v mnohém podobný jako hokej. Prvních pár kroků sprintu je stejných, ať jste na bruslích nebo v botách. Střídá se stejně, je tam změna směru, rotace, střelba a výpady. Příprava je tedy podobná. Je tam méně fyzického kontaktu, hráči nemusejí mít takovou sílu v tlaku nebo pohybech, kdy musejí odmítat protihráče. Ale co se týče práce nohou, je to hodně podobný sport. Přípravu bych tedy dělal víceméně stejně, kromě různých detailů.
KarelŠamal (Liberec) 25.6.2016, 08:37
Ahoj Aleši, z prvu bych ti chtěl poděkovat za skvělou práci, a nebýt i tvé práce titul by i možná nebyl za to vám moc děkuji. Otázky budu mít dvě.
1.) V jakém týmu v NHL by jsi rád dělal práci jako v Liberci?
2.) Jaké je tvoje nejoblíbenější jídlo.

Děkuji

Odpověď:
1) To bude trochu složitější odpověď. Osobně nefandím příliš týmům, spíše mám hrát jednotlivé hráče. Ale hlavně nevím, zda je práce v NHL stejná. Je tam mnoho cestování, spousta hráčů si dělá vlastní letní přípravu. Během roku se hraje více zápasů, fyzická příprava tedy není taková, jako můžeme mít zde. V extralize je to práce, která se dá dělat lépe, protože máme větší pauzy mezi zápasy a má činnost může být víc vidět. V NHL je to mnohem složitější a člověk tomu musí opravdu rozumět a nastavit řád, který dává smysl. Není to jen tak, abyste byl s jejich rozvrhem kvalitním trenérem.

2) A mé oblíbené jídlo? Nejraději mám steak, ten je výborný.
Svoboda (martinfreedom23@seznam.cz - Praha) 25.6.2016, 21:54
Dobrý den, jak se díváte na konzumaci masa u sportovců? Hodně spoluhráčů ho jí 2x denně, 7 dní v týdnu, ale četl jsem i dost studií které před tím varují. Děkuji za Vaší inspirativní práci.

Odpověď:
Maso má dvě stránky. Spousta výzkumů ukazuje, že je nezdravé, další že je dobré. Většina studií, které ukazují jeho negativní efekty, je dělaná na nezdravých zvířatech. Tam se zjistí, že maso není zdravé, ale jde o to, že samo to zvíře není zdravé. Není vychováno v dostatečných podmínkách. Musíte se vždy podívat na původ masa. Pokud bude kvalitní, tedy z farmy, kde jsou zvířata venku na denním světle a na trávě, pak bych se masa nebál. Háček je v tom najít kvalitní maso.

Když člověk hodně cvičí a má potrhané svaly, což je vlastně maso toho sportovce, potřebuje své „maso“ nahradit jiným masem. Bílkoviny v něm pomáhají svalům regenerovat a zahojit je. Opět je ale potřeba sehnat kvalitní zdroj. Kdo není sportovcem, tak tolik masa nepotřebuje.

Je tu i hodně kontroverzních názorů. Spousta lidí jsou vegetariáni, a to zejména z toho důvodu, že se týrají zvířata, což nechtějí. Ale jak třeba s Paulem Chekem zjišťuji, dost záleží i na původu. Člověk, který pochází ze zemí, kde v zimě zamrzá půda a dřív tam tedy v tu dobu nic nerostlo, potřebuje více masa, aby fungoval správně. To se týká třeba Ruska, ale i České republiky. Naopak třeba na Havaji nebo v tropech jsou jiné podmínky a dá se tam fungovat i bez masa. Záleží na našich genech a tom, co tělo potřebuje, jak je v posledních mnoha generacích nastaveno.
Václav Jelen (jelenvaclav@seznam.cz - Krásno) 25.6.2016, 12:37
Dobrý den,chtěl bych se zeptat,jestli se vaše metody kondiční přípravy dají použít i u žákovských kategorií,nebo je to čistě otázka dopělých? Dále bych se chtěl zeptat zda případně spolupracujete v Liberci i s mládežnickými týmy?
Děkuji a přeji hodně úspěchů

Odpověď:
Myslím si, že to, co děláme se dá aplikovat i na všechny kategorie, akorát samozřejmě s jinými váhami. Pohyby, které se snažíme dělat, by děti měly znát už odmalička. Měly by se učit dělat je i bez závaží, třeba s dřevěnou tyčí nebo s hokejkou. V Liberci máme nastavený systém, kdy se sice mládeži přímo nevěnuji, ale sami trenéři se na nás chodí koukat, aby si z toho něco vzali a pak to mohli aplikovat. Vybíráme proto přímo věci, které se dají aplikovat i na děti.

Další stránky
12>>

Social stream

Ukažte své příspěvky ze sociálních sítí na našem webu!

Naši partneři

generální partner
generální partner